Sunday, May 15, 2011

Ayah ...

Assalamualaikum :)


Gambar Hiasan
-Mungkin ibu lebih kerap menelefon untuk menanyakan keadaan kita setiap hari . Tapi tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu untuk menelefon kita ?

-Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita . Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yang kita lakukan seharian ?

-Saat kita sakit atau demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!". Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau keadaan kita ?

-Ketika kita remaja, kita meminta izin untuk keluar malam . Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!". Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita ? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yg sangat berharga .

-Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaan nya . Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau .

-Setelah kita dewasa, ayah telah menghantar kita ke sekolah atau kolej untuk belajar .

-Di saat kita memerlukan itu ini, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi tanpa menolak, beliau memenuhinya . Saat kamu berjaya . Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu . Ayah akan tersenyum dengan bangga .

-Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah . Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya . Dan akhirnya , saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan nya . ayah pun tersenyum bahagia .

-Apa kita tahu, bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis ?

-Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dengan baik . Bahagiakan lah putra putri kecilku yang manis bersama pasangannya".

-Setelah itu, ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk . Dengan rambut yang memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita .

(Sebarkan Jika Kita Sayang Kepada Ayah Kita)

Thank you for reading ;p

6 comments:

Farhanah Mokthar said...

NICE ENTRY :)

Aqilah Kamarudin said...

Farhanah Mokthar : copy paste je entry ni . hehe :)

Cik Cempaka said...

rindu arwah ayah :(

Aqilah Kamarudin said...

Cik Cempaka : semoga arwah d'tempatkan orang b'iman . amin .

nurulhidayah said...

best entry.Suke masok blog ko.:)

Aqilah Kamarudin said...

miss Sushi ♥♥ : kehkehkeh . thank you darling :)